Detaljerad kursbeskrivning för 1-årig eftergymnasial utbildning till Äventyrsguide
Presentation av olika delmoment i kursen
Utbildningen genomförs till stor del i temaveckor under året och omfattningen av de olika delmomenten framgår under respektive delmoment.
Innehållet i utbildningen kommer att anpassas efter förutsättningar såsom deltagarnas intresse och kunskaper, trender inom branschen och väderförhållanden för att skapa ett så givande och roligt år som möjligt.
Nedan ser ni exempel på innehåll i de olika delmomenten.
Friluftsteknik
Syfte med delmomentet:
Att ge deltagarna egna färdigheter i grundläggande friluftsteknik under barmarksäsong. Dessa färdigheter ligger till grund för att senare kunna arbeta med grupper utomhus.
Exempel på innehåll:
- Klädsel, materialval, utrustning för friluftsliv
- Lägerbygge, eldning, matplanering och matlagning ute
- Användning av kniv, såg och yxa
- Vandring, turteknik, orientering, kartkunskap och turplanering
- Övernattning i tält och vindskydd
- Mat, dryck och kroppens behov
- Att hålla sig torr, varm och mätt oavsett väderlek
- Paddling i öppen kanot (Svenska kanotförbundets GSRT-kurs)
Omfattning:
Den grundläggande utbildningen sker under de första veckorna och är huvudsakligen praktisk. Delmomentet återkommer i alla delar av utbildningen som omfattar praktiskt friluftsliv vilket innebär åtskilliga veckor under året.
Exempel litteratur:
- Uteliv på sommaren, Lars Fält
- Skogsliv, Lars Fält
Fördjupning introduktion
Syfte med delmomentet:
Att ge deltagarna en inblick i de olika fördjupningarna och hur man yrkesmässigt kan arbeta med dessa. Att ge grundutbildningar så att deltagarna kan paddla, cykla och klättra på egen hand
Exempel på innehåll:
Prova på klippklättring samt grundkurs i topprepsklättring (så kallat grönt kort). Havskajaktur samt kanadensartur (öppen kanot) inkluderande gult paddelpass samt GSRT-kurs (säkerhetskurs). Introduktionsdag med mountainbike (MTB).
Omfattning:
Delmomentet genomförs under en eller två temaveckor i början på utbildningen.
Exempel på litteratur:
Branschorganisationernas kursnormer i förekommande fall
Vinterfriluftsliv
Syfte med delmomentet:
Att ge deltagarna grundläggande färdigheter i vinterfriluftsliv i skog- och fjällmiljö. Efter genomgången utbildning ska deltagarna kunna genomföra egna turer i dessa miljöer.
Exempel på innehåll:
- Utrustning och klädsel för vinterfriluftsliv
- Friluftsteknik i vintermiljö (matlagning, lägerbygge m.m.)
- Turplanering för vinterturer
- Skidåkning med turskidor
- Skidturer med övernattning i snöbivack och tält.
- Långfärdskridsko - åkteknik, vägval m.m.
- Iskunskap, säkerhetsutrustning och säkerhetsprocedurer för långfärdskridsko
OBS! Långfärdsskridsko och iskunskap kan endast genomföras om is bildas i närområdet.
Omfattning:
Delmomentet genomförs under minst två veckor utspridda under vintern.
Exempel på litteratur:
- Allen & Mike´s really cool backcountry ski book, Allen O´Bannon
- Uteliv på vintern, Lars Fält
- Stora boken om långfärdsskridsko, Mårten Anje
Friluftssäkerhet
Syfte med delmomentet:
Att medvetandegöra deltagarna i olika aspekter av säkerhet gällande friluftsliv och äventyrsaktiviteter.
Att ge deltagarna tillräckliga kunskaper i första hjälpen och förebyggande säkerhetsarbete för att kunna ansvara för grupper i naturen.
Exempel på innehåll:
- Första hjälpen-kurs i terräng, inklusive hjärt- och lungräddning (NOLS WFA-kurs)
- Kunskaper i förebyggande säkerhetsarbete i planering och förberedelser för de aktuella aktiviteterna. Bedömning av faktorer som deltagares förutsättningar, gruppstorlek, väderförhållanden, miljö med mera.
- Utformning av säkerhetsplaner och riskanalyser
Omfattning:
Grundutbildning med första hjälpen-kurs och förebyggande säkerhetsarbete genomförs under en temavecka. Tillämpning i samband med de olika arrangemangen och turerna under året.
Exmpel på litteratur:
- Vildmarksmedicin, Olivia Kiwanuka
- Första hjälpen i terräng, Marie Nordgren
- Internt kursmaterial NOLS
- Konsumentverkets material om systematiskt säkerhetsarbete
Naturguidning och ledarskap
Syfte med delmomentet:
- Att ge deltagarna goda förutsättningar för att kunna ansvara för grupper som guide eller vägledare inom sina kompetensområden.
- Att ge deltagarna förståelse för gruppdynamiska processer som deltagare i en grupp. Att ge en inblick i pedagogik och träna på praktiskt ledarskap i rollen som guide.
Exempel på innehåll:
Undervisningen stödjer sig mot den nationella normen för naturguider med moment som:
- Planering, organisation och logistik gällande turer, arrangemang och pedagogiska upplägg.
- Teoretisk och praktisk undervisning i guidning/turledning - hur man hanterar en grupp.
- Kommunikationsförmåga och berättarteknik
- Värdskap och service
- Grundläggande grupp- och ledarskapsutveckling
- Grundläggande pedagogik
- Natur, kultur och historia
Omfattning:
Delmomentet genomförs dels som temaveckor, dels vävs in i andra praktiska delmoment och genomsyrar hela utbildningsåret. Total tid för delmomentet är minst 6 veckor.
Exempel på litteratur:
- Praktisk Interpretation, SLU Centrum för naturvägledning (PDF)
- Att guida grupper i naturen, Tom Danielsson m.fl.
- Guide och reseledare, Eva Erlandsson
- Friluftslivets pedagogik, Britta Brügge
- Det goda värdskapet, Jan Gunnarsson
- Nyfiken Grön, Sveriges natur
Naturturism och entreprenörskap
Syfte med delmomentet:
- Att inspirera till att starta och driva egna projekt
- Att inspirera till konceptutveckling och paketering av ett koncept
- Att ge en inblick i hur man kan leva och jobba med naturturism
- Att ge en inblick i hur man startar och driver ett eget företag
Exempel på innehåll:
- Föreläsning och samtal med företagare i branschen som ger inspiration och tips.
- Föreläsning och grupparbeten/individuella arbeten kring naturturism.
- Egen konceptutveckling kopplat till praktiskt genomförande av guidearrangemang.
- Undersökande uppgifter under deltagarnas praktik kopplat till den aktuella arbetsplatsen.
Omfattning:
En temavecka samt praktisk tillämpning vid egna projekt och arrangemang.
Exempel på litteratur:
- Personligt entreprenörskap, Stefan Olsson
- Skatteverkets hemsida
Delmoment valbara fördjupningar
Deltagarna har möjlighet att välja en av nedanstående huvudfördjupningar. Syftet är att ge deltagaren fördjupade kunskaper och i de fall det är möjligt uppnå ledarnivå inom valt område. Utbildningen består av lärarledd undervisning, egen träning samt planering och genomförande av arrangemang/turer.
Omfattning:
Under utbildningsåret läggs minst 7 veckor på den valda huvudfördjupningen. Dessutom tillkommer praktisk tillämpning i samband med arrangemang.
Utöver huvudfördjupningen kan en extra fördjupning mot mountainbike (MTB) väljas. Denna genomförs som en ledarutbildning på två dagar motsvarande friluftsfrämjandet MTB-ledare. Denna ledarutbildning kräver vissa förkunskaper.
Fördjupning Klättring
Syfte med delmomentet:
- Att ge deltagarna en gedigen utbildning inom klippklättring.
- Att ge deltagaren den kunskap och erfarenhet som är nödvändig för att uppnå en
- ledar/instruktörsnivå inom klättring.
- Att ge deltagaren den systemförståelse som är nödvändig för att kunna arbeta på höghöjdsbanor och liknande anläggningar.
Exempel på innehåll:
Utbildningen täcker kurserna grundkurs klippa, fortsättningskurs i klippklättring, sportklätterkurs, klätterledarkurs och räddningskurs 1. För redan aktiva klättrare kan målet vara att uppnå nivåerna hjälpinstruktör eller klippklätterinstruktör enligt svenska klätterförbundets (SKF) normer. Deltagare utan tidigare klättererfarenhet får en gedigen grundutbildning enligt SKF:s normer och kommer en god bit på vägen mot ett framtida instruktörskap. Ett realistiskt mål för alla är att bli godkända klätterledare. Utbildningen består av instruktion/coaching, egen träning, praktik med grupp samt litteraturstudier och teoretiska uppgifter.
Exempel på litteratur:
- Stora boken om klättring, Nils Ragnar Gustavsson
- Avancerad klättring och repteknik, Nils Ragnar Gustavsson
Fördjupning Havskajak
Syfte med delmomentet:
- Att ge deltagarna en gedigen utbildning i havskajakpaddling.
- Att ge deltagaren den kunskap och erfarenhet som är nödvändig för att uppnå en instruktörsnivå eller ledarnivå inom paddling.
Exempel på innehåll:
Utifrån eventuell tidigare erfarenhet och personliga förutsättningar utbildas deltagaren i svenska kanotförbundets utbildningssystem. Vilken nivå man uppnår bestäms av tidigare erfarenhet, personliga förutsättningar och ambitionsnivå. Grundläggande säkerhetskurs får alla. För redan aktiva paddlare kan Blått paddelpass samt Kajakledare 1 vara realistiska mål. För deltagare utan tidigare erfarenhet är Grönt paddelpass samt Kajakledare 1 realistiska mål. Utbildningen består av instruktion/coaching, turpaddling, egen träning, praktik med grupper samt litteraturstudier och teoretiska uppgifter. Målet för utbildningen sätts upp av den enskilde deltagaren.
Exempel på litteratur:
- Stora boken om kajakpaddling, Staffan Ekholm
Fördjupning Skog & vatten
Syfte med delmomentet:
- Att ge deltagaren fördjupade kunskaper i friluftsteknik i skog och mark
- Att ge deltagaren fördjupade kunskaper i kanadensarpaddling (öppen kanot)
- Att förbereda deltagaren för att ansvara för grupper vid olika arrangemang i skog och på vatten
Exempel på innehåll:
Innehållet kan till stor del väljas av deltagarna och utbildningen består av såväl lärarledd undervisning som egen träning, egna projekt/turer, praktik och studiebesök. Vanliga moment är:
- Kanadensarpaddling enligt svenska kanotförbundets utbildningsystem. Grönt paddelpass och Kanadensarledare 1 är realistiska mål. Paddling i strömmande vatten (fors) samt i sjöar.
- Forntida teknik/bushcraft (exempelvis: flottbygge, vattenövergångar, fördjupade eldtekniker, näverhantverk m.m.)
- Bäversafari, orrlek, djurspårning och liknande
- Planering och genomförande av långturer till fots eller med kanot
- Fiske
Exmpel på litteratur:
- Canoeing, Ray Goodwin
- Eldmat, Eric Tornblad
- Path of the paddle, Bill Mason
- Skogsliv, Lars Fält
- Vildmarksboken, Lars Monsen
Praktik
Under utbildningsåret ingår minst 2 veckors praktik på relevanta praktikplatser, exempelvis eventföretag, guidebyråer, kanotcentraler, höghöjdsbanor, friluftsorganisationer, friluftsbutiker, klättergym etc. Deltagarna är ansvariga för att ordna sina egna praktikplatser. Utöver de schemalagda praktikveckorna har deltagarna möjlighet att även göra praktik under lov.