”Jag gör verkligen det som jag brinner för"

Faraah Mohamud håller upp en broschyr.

Vad gör egentligen en integrationspedagog? Dalslands folkhögskola har pratat med en av kursens tidigare deltagare, Faraah Mohamud, som arbetar som projektledare på Västra Vi Unga.

Integrationspedagog är en förhållandevis ny yrkestitel som många aldrig har hört talas om. Vad är det som lockar personer att söka utbildningen? Faraah var redan inne i folkhögskolesvängen när han kom i kontakt med kursen:

– Jag läste Allmän kurs på Dalslands folkhögskola och trivdes. Jag gillar skolformen eftersom man inte behöver jämföra sig med andra. Man tar bort hela stressen kring att få poäng och kan vara precis den man är.

Under den här tiden var integrationspedagogutbildningen alldeles färsk. Skolan hade en stor marknadsföringskampanj och tog bland annat fram affischer. Faraah var vid det här tillfället studentambassadör, vilket till exempel innebär att man är med på mässor, marknadsför skolan och pratar med besökare. Han fick självklart höra om den nya utbildningen:

– Först var det affischerna som gjorde mig intresserad – utbildningen verkade ha ett väldigt spännande innehåll, berättar Faraah.

Man är till nytta överallt där människor möts

Intresset höll i sig och det slutade med att Faraah bestämde sig för att göra en ansökan. Läsåret 2017–2018, när integrationspedagogutbildningen genomfördes för andra gången, var Faraah en av deltagarna.

– Under studietiden lär man sig verkligen att bemöta människor på olika sätt, efter deras behov. Vi arbetade mycket med praktiska övningar och grupparbeten inom olika områden. Ett exempel är en kurs i traumahantering med Rädda Barnen, säger Faraah.

Vad gör då en integrationspedagog? Enligt Faraah kan det vara knepigt att svara på eftersom yrkesrollen är väldigt bred:

– Väldigt många arbetsplatser behöver kunskaperna som en integrationspedagog har. Man kan vara till nytta överallt där människor möts och ska fungera tillsammans. Det kan vara som medarbetare inom kommunen, på en fritidsgård och på mängder av andra ställen, säger han.

Ordet integrationspedagog väcker nyfikenhet

Att en integrationspedagog kan finnas på så många platser innebär ibland en utmaning när man ska förklara yrket. Detta tillsammans med att yrkestiteln är ny kan givetvis bli en svårighet för nybakade integrationspedagoger som ska söka jobb. Faraah har lyckats vända det till något positivt:

– I början när jag sökte jobb var jag orolig för att ha lagt ett år på något som arbetsmarknaden inte förstår sig på. Nu tycker jag att det är roligt att vara unik istället. Jag drar nytta av nyfikenheten som ordet integrationspedagog väcker. Det ger mig en chans att berätta vad jag kan.

Integration rör inte bara nyanlända

För närvarande är Faraah projektledare på den ideella organisationen Västra Vi Unga. Grundidén är att göra det enkelt för barn och unga att starta och driva föreningar. När Faraah får frågan om han har användning för integrationspedagogkunskaperna i sitt arbete blir svaret ett bestämt ja.

– Jag har nytta av det jag lärt mig precis hela tiden. Det är svårt att sätta fingret på exakt hur. Ens kunskaper blir mer som ett sätt att vara än något man går runt och tänker på. Jag möter människor precis hela tiden, och de har olika behov för att det ska bli ett positivt möte.

Något som Faraah vill poängtera är att integration inte bara rör nyanlända, att perspektivet blir för snävt när man tänker så. För att ge ett exempel berättar han om när ungdomarna från Västra Vi Unga skulle träffa pensionärer från en seniororganisaton:

– Integration handlar om att människor ska kunna mötas, fungera och utvecklas tillsammans. Hur kan olika grupper börja prata med varandra? Att arbeta med att föra samman unga och äldre är också integration.

Viktigt att lyssna på dem som berörs

Ett av de allra viktigaste råden som Faraah har till alla blivande integrationspedagoger är att lyssna på de personer som berörs av en fråga:

– I mitt jobb funkar det inte att inte involvera de unga. Jag kan självklart komma med tips, men de måste ha inflytande i de beslut som fattas om det ska bli framgångsrikt på riktigt. Att lyfta fram perspektivet från dem som berörs är ett viktigt uppdrag som integrationspedagog. Fråga vad människor behöver och lyssna på svaret! Ibland är det en pizza, säger han och skrattar.

Att se personer utvecklas är något av det bästa

Något av det allra bästa med det nuvarande arbetet är att se hur personer utvecklas.

– Ibland kommer jag i kontakt med unga som aldrig har varit med i en förening förr och inte har en aning om olika roller innebär. Efter bara några gånger håller de i sina egna styrelsemöten. Det är också roligt att se hur engagemanget ökar. I början kanske ungdomarna bara är intresserade av att ta del vårt startbidrag, men sedan kan det börja hända saker. De tar egna initiativ.

– Jag gör verkligen det som jag brinner för, att hjälpa unga och barn, avslutar Faraah.